مخزن اسید (راهنمای خرید و ویژگی ها)
نوشته شده توسط : محمد

مخزن اسيد ، تانکر يا منبعي است ضد اسيد که بمنظور نگهداري يا ذخيره سازي اسيدها و مواد قليايي مختلف با جنس بدنه استيل ، پلي اتيلن ، پلي پروپيلن ، کامپوزيت و يا هر ماده اي که واکنشي به مواد قليايي و اسيدي از خود نشان ندهد ، ساخته مي شود. مخازن اسيد جهت نگهداري و حمل اسيد سولفوريک ، نيتريک ، فسفريک و کلريدريک ، مواد قليايي ، سودها و ... استفاده مي شوند. در صنايع پيشرفته ، بخشهاي کشاورزي و واحدهاي توليدي ، معامله با بنزين ، گازوئيل ، بنزين و روغن امري عادي است. اما اگر اسيد سولفوريک باشد چه؟

اگر شما توليد کننده اين ماده شيميايي بسيار خورنده هستيد ، پس بايد راه حل هاي ذخيره سازي مناسب براي ايمن نگه داشتن آن پيدا کنيد. اين ماده شيميايي خطرناک خطرات بزرگي به همراه دارد و استفاده نادرست از آن مي تواند صدمات فاجعه باري به نيروي انساني و محيط زيست وارد کند.

مخزن اسيد - مخزن ضد اسيد

بزرگترين خطري که مايع بي رنگ و چسبناک ايجاد مي کند اين است که در صورت تماس با آب مي تواند به شدت واکنش دهد و منفجر شود. از اين رو ، واحدهاي ذخيره سازي مناسب به شما کمک مي کند هزاران دلار صرفه جويي کرده و همچنين ايمني فضاي کار خود را افزايش دهيد.

ضمن سرمايه گذاري در مخازن ذخيره سازي مناسب صنعتي براي اسيد سولفوريک ، بايد عواملي مانند سازگاري شيميايي ، وزن مولکولي ، مواد ساختماني و مهار ثانويه را در نظر بگيريد.

به اين دليل که ماده شيميايي يک اکسيد کننده تهاجمي استحکام ، يکپارچگي مکانيکي و طراحي بسياري از مخازن ذخيره را برطرف مي کند.

 

مخزن اسيد : بهترين گزينه براي اهداف ذخيره سازي صنعتي

 

اگر براي اولين بار اين کار را انجام دهيد يا دانش کافي در مورد آنها نداشته باشيد ، انتخاب بهترين مخزن اسيد سولفوريک موجود در بازار مي تواند يک کار ترسناک باشد.

با اين حال ، مخازن استيل ، مخازن فايبرگلاس و مخازن پلي اتيلن بسيار مورد تقاضا هستند.

مخازن استيل از گزينه هاي محبوب در واحدهاي توليدي و بخشهاي صنعتي است. آنها براي ذخيره اسيد سولفوريک 98? مفيد هستند زيرا تخريب نمي شوند ، شکننده نمي شوند و علائمي از ترک خوردگي ندارند.

واحدهاي مدرن داراي پوشش داخلي و سيستم آستر پلي اتيلن با چرخش هستند که از مخازن در برابر شديدترين مواد شيميايي و خطرات احتمالي آنها محافظت مي کند.

مخازن فولادي به دليل مقاومت گسترده شيميايي ، استحکام و دوام بسيار معروف براي ذخيره مواد شيميايي شناخته شده اند. مخازن فولاد ضد زنگ ، فولاد کربن و آلياژ نيکل براي ذخيره مايع قابل احتراق بسيار عالي هستند.

مخازن فايبرگلاس همچنين گزينه خوبي براي توليدکنندگان اسيد سولفوريک است. آنها به چندين پوشش داخلي و يک لايه ساختاري مجهز شده اند که از رزين و الياف شيشه برش خورده تشکيل شده است.

انبارهاي فايبرگلاس براي نگهداري اسيد سولفوريک با غلظت 93-98، ، 80 تا 92، و 80 ideal ايده آل هستند.

مخازن ذخيره سازي پلي اتيلن گزينه هاي بسيار خوبي براي ذخيره مايعات خورنده و قابل احتراق هستند. آنها براي کاربردهاي خطرناک کاملاً مهندسي شده اند.

پلي اتيلن با ديواره دو جداره و متقاطع با چگالي بالا يک رزين ترموستات است که به راحتي مي تواند با مواد شيميايي کنار بيايد.

مخزن اسيد

طراحي مخزن اسيد : اندازه ، ويژگي ها و پيوند مولکولي براي استحکام

 

اندازه:

اگر به دنبال مخزن اسيد کوچکتر هستيد ، مي توانيد از آن واحدهايي با اندازه 4000 گالن استفاده کنيد. اگر به ذخيره سازي بزرگتري نياز داريد ، تقسيم مايع به چندين مخزن کوچکتر بسيار توصيه مي شود.

به اين دليل است که کار با مخازن بزرگتر دشوار است و مي تواند منجر به هدر رفتن مايع شود. اما ، اگر از برخورد با واحدهاي بزرگتر اطمينان داريد ، مخزني با اندازه 12000 گالن پيشنهاد مي شود.

امکانات:

از آنجا که اين ماده شيميايي سنگين است و مي تواند با توليد يک گاز سمي پوست را بسوزاند ، بايد يک مخزن ذخيره سازي ايمن در نظر بگيريد که به استحکام و دوام آن معروف است.

مخزني با محفظه ثانويه درون آن مي تواند از ريختن تصادفي يا نشت مايع در خارج از سيستم جلوگيري کرده و از تماس مستقيم آن با مردم يا آب جلوگيري کند. مخازني که داراي مهار ثانويه هستند مي توانند وزن ذاتي ماده شيميايي و فشار بار استاتيکي را که در يک سوم پاييني مخزن ايجاد مي کند تحمل کنند.

همچنين مي توانيد به دنبال مخازني باشيد که مجهز به ديوارهاي بتوني يا آجري هستند تا از پر شدن بيش از حد مواد شيميايي و يا نشت آنها جلوگيري کند.

پيوند مولکولي براي مقاومت:

پيوند مولکولي در مخازن ذخيره سازي يکي ديگر از مواردي است که بايد در طراحي مخازن جستجو کرد. مخزن اسيد طراحي شده با ديواره مخزن ضخيم و پيوند مولکولي جامد ، تقويت ساختاري مورد نياز براي دوام را فراهم مي کند.

 

تميز کردن و نگهداري طولاني مدت مخزن اسيد : رعايت دستورالعمل هاي ارزشمند

 

براي به حداکثر رساندن طول عمر و تشخيص ناهنجاري ها ، انجام اقدامات تميز کردن مناسب مهم است. در اينجا چند نکته ارزشمند براي رعايت وجود دارد.

• مخزن اسيد را سالانه با دو قسمت محلول آمونياک و سه قسمت آب مقطر تميز کنيد. اين محلول به شما کمک مي کند تا PH اسيد را خنثي کنيد.

• فضاي داخلي را اسپري کنيد

• اجازه دهيد محلول خيس بخورد. دو ساعت طول خواهد کشيد تا محلول کاملاً جذب شود.

• pH مخزن حاوي ماده شيميايي را آزمايش کنيد. يک قطعه کاغذ تورق در کنار مخزن بماليد که در تماس با اسيد کبود مي شود و در تماس با يک پايه قرمز مي شود. مراحل 2 و 3 را تکرار کنيد تا کاغذ تورنمنت شروع به واکنش کند.

• پس از تخليه محلول اضافي ، بگذاريد مخزن در هواي آزاد بگذاريد تا خشک شود.

• بازرسي سالانه به شما کمک مي کند تا نقص مخزن ذخيره سازي را پيدا کنيد ، طول عمر آن را بيشتر کنيد و هر ساله هزاران دلار صرفه جويي کنيد.

با داشتن دوربين ، تجهيزات تخصصي ، تخصص و دانش براي تشخيص وضعيت دقيق مخزن با متخصص تماس بگيريد.

تميز کردن مخزن اسيد

ذخيره و جابجايي اسيد : مواردي که بايد هنگام مقابله با آن به خاطر بسپاريد

 

• مخزن اسيد بايد در مکاني خشک و خنک و به دور از تابش مستقيم نور خورشيد و ساير منابع حرارتي نگهداري شوند.

• براي اطمينان از ايمني اين مايع بسيار خورنده ، مخازن بايد در ارتفاعات بالا ذخيره شوند تا از فرآيند تغذيه جاذبه استفاده شود.

مخازن ذخيره زميني گزينه هاي خوب براي صنايع و واحد هاي توليدي مي باشد.

• نياز رگ هاي اسيدها بسته به غلظت آن متفاوت است.

اسيد بسيار غليظ بايد در مخزن فولاد کربني با ابعاد 2.2 ضخامت ديواره وزن مخصوص ذخيره شود.

• در حين کار با مايع در يک مخزن اسيد قوي صنعتي ، مطمئن شويد که با آب ، فلز و پوست تماس نداشته باشد.

در تماس با فلزات ، گاز هيدروژن بسيار قابل اشتعالي توليد مي کند.

وقتي در آب ريخته شود ، با ايجاد بخار آئروسل اسيد سمي منفجر مي شود.

وقتي ماده شيميايي با پوست تماس پيدا کند باعث سوختن آن مي شود. اگر غلظت بالايي داشته باشد ، مي تواند جدي تر از سوختگي باشد.

 





:: برچسب‌ها: مخزن , منبع , مخزن اسید , مخزن ضد اسید , مخزن صنعتی ,
:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: